Суббота, 18.05.2024, 15:04
Приветствую Вас Гость | RSS

Форма входа

Поиск

Календарь

«  Апрель 2014  »
ПнВтСрЧтПтСбВс
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930

Наш опрос

Оцените мой сайт
Всего ответов: 2

Мини-чат

Статистика


Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0
Главная » 2014 » Апрель » 6 » Народні музичні інструменти. Виставка “НАРОДНІ МУЗИЧНІ ІНСТРУМЕНТИ зі збірки НМНАП України” (пам’яті Ігоря ШРА
13:28

Народні музичні інструменти. Виставка “НАРОДНІ МУЗИЧНІ ІНСТРУМЕНТИ зі збірки НМНАП України” (пам’яті Ігоря ШРА





народні музичні інструменти

Виставка “НАРОДНІ МУЗИЧНІ ІНСТРУМЕНТИ зі збірки НМНАП України” (пам’яті Ігоря ШРАМКА)

Цимбали. 1940-і рр. Тернопільщина 26 травня 12 червня 2011 р. в Національному центрі народної культури “Музей Івана Гончара” відбулася виставка, присвячена пам’яті дослідника і збирача народних музичних інструментів Ігоря ШРАМКА – “Народні музичні інструменти зі збірки Національного музею народної архітектури та побуту України”.

Експозиція презентувала частину величезного доробку Ігоря Шрамка [1938 – 2010] непересічного дослідника і збирача народних музичних інструментів. Його зусиллями було зібрано понад 600 унікальних експонатів, які разом складають цілісну картину українського музичного побуту ХХ століття. Виставку було відкрито до дня народження Ігоря Шрамка, 26 травня; вона діяла до 12 червня до завершення фестивалю “Кобзарська Трійця”.

Пропонуємо Вашій увазі огляд експозиції та коментарі.

Ігор ШРАМКО Ігореві Шрамку належить кілька справжніх відкриттів у царині української музичної традиції. Виставка ілюструє з-поміж них три:

  • дослідження ймовірного строю і варіантів конструкції мамаївської кобзи
  • побутування та типи традиційних цимбалів в Україні
  • давні народні конструкції скрипок, що беруть свій початок від давньоруських гудків

Тексти анотацій укладені куратором виставки Катериною Міщенко із цитуванням авторських публікацій Ігоря Шрамка 1970-80-х років, (зокрема, вступної статті до “Каталогу виставки українських народних музичних інструментів та матеріалів з історії музичного побуту Української РСР” К., 1980).

Дослідження ймовірного строю
та варіантів конструкції мамаївської кобзи





Джерелом цього відкриття стала непересічна знахідка “ручні баси” з закарпатської Гуцульщини, які вивели дослідника на цілком певний стрій давнього українського інструмента БАНДУРКИ, чи, як ми сьогодні кажемо, МАМАЇВСЬКОЇ КОБЗИ, добре знаної за зображеннями картин “Козак Мамай”.

А й справді, чи ж могло бути так, щоб у багатющій музичній культурі українців не було аналога нинішньої іспанської шестиструнної гітари? Суто побутового струнного інструмента до співу, до ритму, до танцю? Адже саме такі інструменти бачимо на цих народних картинах. Струни їх достатньо довгі, щоб забезпечити ефективне звучання басів, що необхідне для супроводу співу і мелодії, а сама будова передбачає можливість грати “ударами” по струнах…

Втім, надамо слово самому авторові.

Ігор ШРАМКО:

“В часі однієї з експедицій 1975 року нами було виявлено у Рахівському районі Закарпатської обл. інструмент, який у реґіональному ансамблі із скрипкою (яку там називають “гуслі”) та сопілкою, або скрипкою і барабаном (який там називають “бубен”) виконує функцію басу. Званий місцевими жителями “ручні баси”, він нині “робиться” з фабричної гітари-”семиструнки”, з якої знімають п’ять верхніх струн, вистроюючи дві залишені у квінту. Грають на “ручних басах” плектром, поставивши їх вертикально на стегно лівої ноги. Колись, розповідають старожителі, інструмент цей, роблений місцевими майстрами з явора, смереки та граба, мав п’ять струн з кінського волосу і був незамінний до співу. Було й так, що інструмент мав три струни, з яких найтонша називалась “жінка”, найтовща “чоловік”, а середня “двоє”, і вживалась як до співу, так і до танцю. Саме такий зразок було придбано нами, щоправда на час придбання використовувались на ньому дві струни.

Певно, на цьому ми б і поставили крапку, якби не зауваження відомого мистецтвознавця, професора Платона Білецького, який, побачивши цей інструмент у нашому Музеї, сказав, що зображення подібного йому доводилось бачити на давніх картинах з традиційним сюжетом “Козак Мамай”…”

Досі про гітару в українському народному побуті майже ніхто не згадував, не помічав, ба навіть і назви-такої не подибуємо в наших піснях, казках, думах. Певно, тому у наших дослідників навіть думки не виникало про існування її в давньому народному музикуванні. Ось тому, мабуть, і знаходимо у книжці Гната Хоткевича “Музичні інструменти українського народу” (ДНУ, Харків, 1930 р.) такий розділ: “Квінтарна. Що це таке невідомо. Може, навіть і не музичний інструмент, хоч назва ніби походить з музичного терміну. Згадку про квінтарну я здибав лише у О.Левицького: описуючи двір українського шляхтича ХVІ в., автор каже, що в спальні господаря звичайно висіла на стіні “квинтарна й кобза турецкая” (Ганна Монтовт, “Киевская старина”, 1883, І, 97)”. Приходиться дивуватись Хоткевичевій інтуїції, бо ж “квінтарна” то дійсно музичний інструмент. Звертання до історичних джерел пояснить нам, що це назва п’ятиструнної гітари, малюнок і опис якої, як інструменту давно вживаного, з традиціями виконавства у побуті багатьох народів світу, подає нам славетний музиколог Преторіус у своїй, друкованій у 1614-1619 роках, книжці. Наведемо тут лише кілька рядків з неї, цитуючи за роботою О.Фамінцина “Домра и сродные ей музыкальные инструменты русского народа” (СПБ, 1891): “…квинтерны имеют по пять хоров струн (п’ять подвійних струн І.Ш.), а употребляют их в Италии комедианты или шуты только для бренчания. При звуке их они поют вилланеллы (селянські пісні І.Ш.) И другие дурацкие, пустые песни. Тем не менее, однако, с сопровождением квинтерны могут исполнятся хорошим певцом и другие изящные, грациозные и приятные песни”.

У музеї Брюссельської консерваторії є гітара ХVII ст. з Італії, резонатор якої звичайної вісімкоподібної форми з пласкою нижньою декою, струн має п`ять (двійних). Такою гітара лишилась десь до середини ХVIII ст., коли двійні струни почали заміняти на одинарні, а кількість їх збільшилась до шести. На початку XIX ст. А.Сіхра ввів у побут Росії семиструнну гітару з так званим “російським строєм”.

Україна, маючи надзвичайно багатий народний інструментарій, ніколи не стояла осторонь шляхів світової культури, ніколи не цуралась її надбань, ось тому ми знаходимо п’ятиструнну гітару у волинській господі ХVІ ст., де вона також звична, як і кобза, бачимо цей інструмент у Карпатах, на давніх творах українського живопису з традиційним сюжетом.

Однак, якщо такий інструмент віддавна, принаймні з ХVІ ст., існував у музичному побуті українського народу, то чому ж тоді “квінтерни” чи “гітари” не стрічаємо в наших народних піснях, думах, казках, приказках, а з подібних струнових лише ”кобзи”, “бандури”, та от іще ніби пестливе “бандурка”. (“Ой по горах, по долинах, по широких українах ой там козак походжає, у бандурку виграває”). Цю назву “бандурка” стрічаємо і у давніх піснях Галицької та Угорської Русі західних українських землях. Тут доречно згадати, що за твердженням де-Воллана “до ХVII сторіччя особливою любов`ю верховинців користувались ліра і бандура”. ( Г. де-Воллан. Угро-русские песни. 17 стор.). Зауважимо, що минулого року нами було виявлено у Путильському районі Чернівецької області давній центр виробництва карпатських лір. Саме тут вони побутували у своїх напрочуд довершених, традиційних формах, матеріалі та декорі, які були втрачені по інших регіонах України.

А що ж “бандура” (чи може “бандурка”), про яку говорить де-Воллан?

Щодо назв музичних інструментів, то на Україні “кобзою” називали і клавішну ліру, і дуду (рос. “волинка”), і бандуру, окрім інших лютнеподібних. “Бандурою” ж називали інструмент з ладами й без них, роблений з двох плоских дек та обичайки; була в скарбах Самойловича “бандура з розних дерев полосами, составленная с костьми о семи струнах”, і були довбані з червоної верби з тридцятьма струнами. А було, що бандурою називали інструмент без приструнків, з самими лише струнами по ручці і з ладами. Це “бандура”. А що ж таке “бандурка”? Чи це просто зменшувальна форма і значить “мала бандура”, чи це якийсь інший інструмент?

Відповіддю на це питання стала знахідка визначного музичного діяча і фольклориста М.Привалова. Побіля Уральських гір, на землях Війська Уральського він виявив у побуті уральських козаків “бандурку” п’ятиструнну гітару. Ось що він пише: “Об употреблении бандурки среди донских казаков я слышал… Между тем, на Урале как на Севере, так и на Юге, бандурка встречается в качестве самостоятельного инструмента. По внешнему типу она представляет маленькую гитару, так как имеет выемки по бокам кузова и плоское дно. Голосник в виде круглого отверстия в верхней деке. Гриф имеет пять поперечних навязных ладов, характеризующих мажорную гамму. Лопатка в виде фантастического завитка откинута от грифа и имеет пять гитарных колков для пяти струн бандурки… Строй бандурки Пермской губернии Екатеринбургского уезда (с.Троицкое) похож на строй Преториуса”.

Стрій подано такий (починаючи знизу): соль малої октави, ре соль сі ре першої октави. Ось у який спосіб грають на цьому інструменті (цитуємо за М. Приваловим: “…три верхние струны прижимаются как на гитаре, пальцем указательным, средним, безымяяным (и иногда мизинцем) левой руки; но два баса никогда не укорачиваются, указательным пальцем правой руки производится общее по всем струнам бряцание (движением кисти) как на балалайке. Следовательно, в то же время, как левою рукою нажимаются разные аккорды на струнах до ми соль, басы до соль всегда звучат по всей длине, давая однообразное сопровождение в интервале квинты. Одним словом, бандурка представляет собою нечто в роде пятиструнной уральской балалайки; очень возможно, что и четырехструнная малорусская балалайка есть ни что иное, как видоизменение позднейшее формы южно-русской казацкой бандурки, подобно тому как великорусская балалайка есть видоизменение домры. Точно также и московская 4-струнная балалайка представляет собою, вероятно, не что иное, как южно-русскую бандурку”.

На ручних басах лишено саме ту квінту, яка постійно звучить на бандурці, і грають на них тим же штрихом не смичком чи щипком, а “бряцанием” плектром по двох струнах.

Що ж до “лопатки” голівки з “фантастичним завитком” бандурки то така форма голівки є чи не домінуючою у бандур багатьох регіонів України, і у фондах нашого музею є чимало таких зразків.

Щодо триструнного варіанту карпатської “гітари”, то можна гадати, що в даному випадку було лишено три верхні струни, а бурдонна квінта звучала на якомусь іншому інструменті. Певним доказом тому може бути вокальне визначення функцій струн, якщо згадати чи не аналогічну з цього погляду назву першої струни і п’ятиструнної квінтерни, яку українською мовою можна перекласти як “співавши”.

Згадаємо, хто ж такі уральські козаки, в побуті яких М.Привалов знайшов п’ятиструнну гітарку-бандурку-”квінтарну”? З цього приводу О.Рігельман у своєму дослідженні “Летописное повествование о Малой Руси и ея народе и козаках вообще…” писаному в 1785-1786 рр., говорить таке (цитуємо за московським виданням 1847 року, стор. 101): “…Прочие же козаки произошли началом от их же малороссийских, то есть, Черкасских украинских козаков, как в сей летописной повести описывается, от 16 столетия: первые Донские, перешед ради утеснения своего, из-за Днепра, от города Черкас, к реке Дону, там стан свой утвердили, и город себе потом, с тем же именем, Черкаской, построили, и в подданство Российское, царю Ивану Васильевичу, в 1549 году, добровольно отдалися. От сих уже произошли через отшатившихся от них, в 1576 году, для воровства на Волгу, и оттоль в Сибирь зашедшие, и царство Сибирское завоевавшие, от 1581 года козаки сибирские. Другие ж в то время на Яик, что ныне Урал, реку ж зашедшие Яицкие, ныне ж Уральские, назывались…”.

М.Привалов, не виключаючи повністю можливість занесення “бандурки” козаками, дає, однак, таке пояснення: “Депо в том, что в начале XIX ст. множество крепостных крестьян было куплено в Малороссии уральскими заводчиками (главным образом Демидовым) для колонизации Пермского и Екатеринбургского края. Малороссы долго еще жили обособленною жизнью и внесли в быт края много своих песен, поверий и народних обычаев. Вероятно, они принесли с собою музыкальные инструменты (как, например, малороссы в Самарской губернии), и хотя бандур в Пермской губернии теперь уже нет, но названье это очень часто там присваивается гитаре, под влиянием, очевидно, малорусского духа”. Щодо сказаного Приваловим, то згадавши, що у XIX ст. гітари мали шість, а в Росії й сім струн, підкреслимо факт існування п’ятиструнної бандурки-гітари в побуті уральських поселенців.

У цих приваловських рядках для нас найціннішим є свідчення, що “под влиянием малорусского духа” гітару названо “бандурою”, а маленьку гітару принесену “козаками мамаями” до Уралу ще в ХVІ ст., “бандуркою”. Отже знайдені ручні баси можна вважати реліктом квінтерни, тої оспіваної народом “бандурки”, яка доховалась аж до початку XX ст. в Уральських горах. До речі, на картині “Козак Мамай”, про яку говорив професор П.Білецький, зображено один з різновидів гітари, так звану віуелу, розквіт мистецтва гри на якій припадав на ХVІ-ХVII ст. …

До питання реконструкції МАМАЇВСЬКОЇ КОБЗИ-БАНДУРКИ неодноразово зверталися майстри ще за радянського часу. Їхні напрацювання та цікаві конструктивні знахідки ілюструє представлене на виставці невелике зібрання кобз 1960-70-х рр., що з’явилося у Музеї також за активної участі пана Ігоря. На превеликий жаль, ці інструменти були від початку орієнтовані на уживання насамперед в оркестрах, а їхній величезний потенціал звичайного побутового інструмента був у той час, по суті, проігнорований.

І дуже даремно! Адже цей інструмент має багато переваг поруч із сучасною шестиструнною гітарою. Він менший за розміром і вагою, легший в опануванні і універсальніший в цілому. Його стрій приступний і малій дитині: будь-що зігране на ньому приємне для вуха… Зрештою, як і кожен витвір традиційної культури, він справді поєднує у собі ПРОСТЕ, КРАСИВЕ І ДОЦІЛЬНЕ…

Побутування та типи традиційних цимбалів в Україні


Ігор ШРАМКО:

“ЦИМБАЛИ [...] представлені усіма нині відомими різновидами, три з яких виявлено нами.

Найдавніший різновид побутує нині у Воловецькому районі Закарпатської обл. Мають вони усього шість бунтів струн (по три у бунті), які дають чотири тони квінтового кола і строяться за скрипкою (яку там називають “гуслі”). Ці цимбали вживаються лиш у реґіональному ансамблі, який складається з скрипки, баса і цимбал, де виконують функцію ударних та посилюють гармонічну визначеність виконуваних на скрипці мелодій. Цікаво відзначити, що конструкція цих цимбал подібна до конструкції гуслів, які знайдені нами на Дніпропетровщині.

Дальшим розвитком цього архетипу є інструмент, що побутує в Сколевському і Турківському районах Львівської обл. Цей різновид відмінний кобилкою, котра дає можливість одержати діатонічний звукоряд в обсязі октави.

Наступний тип цимбал умовно названий нами “рахівським”, бо поширений щонайбільше у цьому районі, відомий усій Україні і в кінці минулого сторіччя був описаний М.Лисенком. Має цей інструмент 13-17 бунтів струн (по 3-7 у бунті), які дають можливість одержати діатонічні звукоряди вживаних тут строїв микуличинського, мадярського, волоського в обсязі понад 2 октави. На цих цимбалах грають соло різноманітні танцювальні та пісенні мелодії, інструментальні п’єси для слухання. В реґіональному ансамблі із скрипкою, басом та барабаном (який звуть тут “бубен”) ці цимбали виконують як гармонічний супровід, так і мелодію, але, як правило, не солюють.

І останній тип верховинський, який розповсюджений майже виключно у Верховинському та Косівському районах Івано-Франківської обл. Маючи по 17-27 бунтів струн (по 6-7 у бунті), він існує як ансамблевий та сольний тип інструменту. У типово реґіональному ансамблі, який складається з двох скрипок, бубна та цимбал, останні можуть виконувати й провідну партію. Конструкція цих цимбал, шо має витримувати натяг значної кількості струн, відмінна і від рахівських, і від воловецьких, які теж різняться між собою. До того ж верховинські цимбали мають чотири голосники, тоді як інші типи лиш по два. Слід вказати на багате декоративне вбрання, яке зовсім відсутнє у воловецьких і рахівських інструментах.

На всіх типах цимбал грають дерев’яними молоточками “пальцятками”, (у воловецьких вони тонші й довші), голівки яких інколи обтягують шкірою, що, однак, зовсім не є типовим.

Надзвичайно багате мистецтво цимбалової гри нашого народу, яке достатньо характеризувати чи може буть щось красномовніше фактом існування музичних творів з симфонічною формою розвитку тематичного матеріалу.

Факт побутування виявлених різновидів дозволяє інакше дивитись на історію побутування цього інструменту в Україні і не пов’язувати його появу в культурі нашого народу з проникненням в XIII ХІV ст. західноєвропейських музичних традицій…”

Давні народні конструкції скрипок,
що беруть свій початок від давньоруських гудків



ГУДОК, КІМІНЧЕ І СКРИПКА

Ще Гнат Хоткевич у своїй праці “Музичні інструменти українського народу” зазначав: “Прямих вказівок нема, але є підстави твердити, що первісним струновим [інструментом] у нас був гудок… У нас, українців, теж ще й досі скрипку в деяких місцевостях називають гудком”. І цитував працю Д.В. Розумовського про інструменти, що були у вжитку до 18-го століття: “Гудок музичний давньоруський інструмент, схожий на скрипку, без виїмок з боків, з пласким дном і покришкою. На ньому грають, як і на скрипці, за допомогою смичка. Він дуже розповсюджений у Південній Росії, Малоросії та низових губерніях. Гра на ньому дуже проста: на найвищій (крайній) струні зазвичай розігрується яка-небудь народна тема (мотив), а інші дві струни, вистроєні квінтою вниз, служать немов би акомпанементом чи басом для супроводу мелодії”.

Саме такий смичковий інструмент з грушовидним корпусом зображений і на фресці Софії Київської отже традиції побутування його в Україні сягають вже до тисячі літ.

У музейних збірках Києва збереглося кілька подібних інструментів. Зокрема, Національний музей народної архітектури має два зразки близького “родича” давнього гудка болгарського інструмента КІМІНЧЕ, який має дуже подібний вигляд і конструкцію. Обидва ці інструменти, представлені на виставці, знайдені в Україні і датуються ХІХ ст.

Ігор ШРАМКО:

“Скрипка, що в Карпатах називається “гуслі”, має на Україні давні традиції виробництва, власну термінологію частин інструмента та способів гри, що разом з етимологією слова, яким названо інструмент, вже дає підстави говорити не про запозичення його у інших народів. Це, однак, ніяк не виключає, можливостей впливу на розвиток її форми у пізніші часи італійських конструкцій, що стали класичними (цікаво відмітити “східний” завиток голівки італійських скрипок).

Один з найулюбленіших народних інструментів і обов’язковий (майже завжди головуючий) учасник багатьох ансамблів, які супроводжують дійства громадського та особистого характеру, скрипка надзвичайно широко використовується й для сольного виконавства, форми якого часом надзвичайно складні і своєрідні (зафіксовано існування сюїт-поем). Вже у ХVІ ст. документально підтверджено існування скрипалів-професіоналів, які по багатьох містах були об’єднані у цехи.

Нині цей інструмент по Україні має повсюди ті ж форми і стрій, кількість струн (хоч часто народні музики використовують лиш три струни), що й класичний зразок її, однак існують деякі реґіональні відміни, і навіть відміни у самому реґіоні. Так, наприклад, скрипка-гуслі лемків має більш опуклі деки, ніж їх сусідів гуцулів. Це яскраво видно як на давніх інструментах нашої колекції, так і на сучасних.

З особливостей виконання вкажемо на підвищення строю скрипки на тон (щоб звучала “різко”), а також на способи виконання, звані “грати лірою” та “грати пуком”. Перший полягає в тому, що волос смичка опускається до ступеня, який дозволяє видобувати звук одразу на трьох струнах; другий у тому, що хтось тоненьким прутиком б’є (як пальцятками по цимбалах) під час гри на скрипці по її струнах, створюючи своєрідний акомпанемент виконуваній скрипалем мелодії.

В Музеї зібрано чимало інструментів різних українських майстрів, серед яких роботи всесвітньовідомих Т.Підгорного та О.Пехенька… Цікаві й довбані скрипки з Київщини, у способі виробництва яких, певно, виявляються традиції виготовлення древньослов’янського гудка…”



Источник: my.etnoua.info
Просмотров: 280 | Добавил: doosso | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0